Sverige och Norden är världsledande inom fintech och digitala betalningar. Mitt i utvecklingens centrum står Erik Gutwasser, ansvarig för Mastercards verksamhet i Norden och Baltikum. Han leder arbetet när företaget nu tar nästa steg inom både digitalisering och inkludering.
Varför är ett traditionellt amerikanskt kreditkortsföretag fortsatt relevant när det finns hungriga fintech-startups runt varje hörn, redo att slå undan benen för det gamla systemet? Erik Gutwasser både roas och engageras av frågan.
– Mastercard är i dag ett techbolag. Vi har all underliggande infrastruktur för att betalningar ska gå att genomföra blixtsnabbt, oavsett var i världen du befinner dig. Vi jobbar med alla typer av betalningar – kort, konto-till-konto, blockchain – vi har hela systemet och jobbar med både banker, fintech-bolag och offentlig sektor.
Erik poängterar att det har hänt mer på den här fronten under de senaste fem åren än de gjort under de föregående 45 i Mastercards historia. Sverige och Norden framhålls dessutom ofta som ledande exempel på vart utvecklingen är på väg. Varför är det så?
– Sverige är ett av de mest kontantlösa samhällena i världen, och jag tror att tillit är en väldigt viktig del i det – både till samhället och till digitala tjänster. Att det finns nyfikna användare, digital infrastruktur och hög tillit bäddar för att man snabbare kan testa nya saker här.
Stockholm rankas i dag som den tredje starkaste fintech-hubben i Europa, efter London och Berlin.
Gemensamt nordiskt nätverk
En viktig del i den nordiska framgången är också samarbets-förmågan och närheten till beslutsfattare. Ett konkret exempel på detta är P27, ett samverkansinitiativ mellan de nordiska bankerna. När det gemensamma projektet går live i slutet av 2021 ska betalningar kunna ske i realtid över landgränserna. Mastercard bygger infrastrukturen i bakgrunden och kommer bidra till att underlätta vardagen för de 27 miljoner människor som bor i Norden.
– Det här har aldrig gjorts tidigare. I dagsläget har vi nio olika plattformar som hanterar betalningar i Norden. När P27 träder i kraft kommer det att bli en. För privatpersoner blir det precis som att använda Swish, fast för alla typer av transaktioner i Norden. Med direkta överföringar kommer både våra företag och samhällen att bli ännu mer konkurrenskraftiga.
En vilja att driva förändring
– Jag vill vara där det sker mest förändring.
Det är det korta svaret på varför Erik Gutwasser är där han är i dag, som chef för Mastercard i Norden och Baltikum. För andra globala bolag kan det tyckas vara små marknader i världens utkant, men för Mastercard är det här spjutspetsarna finns inom fintech och digitalisering.
Erik Gutwasser har med andra ord hamnat precis där han vill vara. Trots sin relativt unga ålder har han redan en gedigen erfarenhet från ledande positioner inom betalningsbranschen. Han inledde sin karriär som managementkonsult innan han blev headhuntad till Mastercard. Under sina 8 år inom organisationen har han bland annat. byggt upp den nordiska konsultavdelningen, varit säljansvarig och landsansvarig. Nu leder han arbetet på de kanske mest digitaliserade och snabbrörliga marknaderna i världen när det gäller betalteknik.
Att göra verklig skillnad är det som ger honom energi. Både hållbarhet, inkludering och innovation är ständigt återkommande begrepp i Eriks vokabulär.
Mastercard driver bland annat sedan flera år tillbaka initiativet Lighthouse för att para ihop startups och scale-ups inom fintechvärlden med banker, investerare och rådgivning. Nu har man tagit arbetet ett steg vidare och lanserat Lighthouse Massiv, som har impact och hållbarhet som grundläggande kriterier.
– Vi jobbar utifrån FN:s globala hållbarhetsmål och med sikte på att skapa positiv förändring för en miljard människor i världen innan 2025. Bland annat jobbar vi tillsammans med svenska Doconomy, som tagit fram en lösning för att mäta klimatavtryck från de transaktioner man gör som företag eller privatperson. Det kommer bli en ny global standard.
Vill få med alla i samhället
En flaskhals för den snabba utvecklingen är att alla medborgare inte är ombord på det digitala tåget. När kontanter och bankkontor fasas ut hamnar exempelvis många äldre i kläm. Med initiativet Betalningshjälpen försöker Mastercard överbrygga dessa klyftor tillsammans med SPF Seniorerna, Länsstyrelsen och landets banker.
– Man räknar med att 400 000 äldre i Sverige känner sig utanför den digitala utvecklingen. Därför är kunskap och inkludering extra viktigt i dag. Genom vårt initiativ Betalningshjälpen vill vi utbilda och inspirera de personer som står i ett digitalt utanförskap att känna sig säkra med att hantera sin finansiella vardag. Globalt är detta en stor fråga för oss. Vi har hjälpt 500 miljoner människor bli mer finansiellt inkluderade. Nu är målet en miljard.
Genom vår globala styrka vill vi bidra till att göra skillnad på våra lokala marknader.
7 snabba med Erik
Född: 1982
Familj: Fästmö. ”Vi vill gifta oss och ha stor bröllopsfest, men det har varit svårt under pandemin.”
Fritid: ”Nära naturen. Skärgården på sommaren, skidor på vintern.”
Ledarskapsfilosofi: ”Generella värdeord inom Mastercard är ”Fair” och ”Dignity”. Det kommer vara det viktiga för ledare framåt. Man måste ha med sig folk, och jag tror att samarbeten kommer vara den enda vägen framåt. Vi har 18 000 anställda och finns i 210 länder. Vi måste samarbeta för att bli bättre och starkare.”
Om hållbarhet: ”Hållbarhet genomsyrar allt vi gör på Mastercard. Genom vårt globala nätverk av kunder och partners kan vi nå ut med nya lösningar och göra verklig skillnad. Vårt samarbete med World Food Program har hittills genererat 100 miljoner skolmåltider. Mastercard Foundation driver också en fond värd 30 miljarder dollar, en av de största i världen. ”
Klimatmål: ”Vi ska ha netto noll-utsläpp 2050 i alla våra led. Internt är vi redan mycket nära. Nu ska vi byta ut plasten i våra kort och kommer tillsammans med våra partners plantera 100 miljoner träd för att minska klimatavtrycket.”