Postkodlotteriet är långt ifrån ett traditionellt lotteri. Det är Sveriges största lotteri och samtidigt landets största privata givare till ideell sektor. Men det är också mycket mer än så, ett digitalt, innovativt och värderingsdrivet bolag i ständig utveckling, med målet att både framtidssäkra sin affär och maximera samhällsnyttan.
Vi delar varje år ut över en miljard kronor till fler än 60 ideella organisationer. Det var en av de främsta anledningarna till att jag lockades till den här rollen. Att få kombinera kommersiellt driv med ett större syfte är otroligt inspirerande, säger Ebba Kilman, en av två Managing Directors för Svenska Postkodlotteriet.
På Postkodlotteriet är innovation inte en avdelning, det är en del av företagets DNA.
– Här får idéer ta plats, testas och förverkligas. För att säkerställa att miljardbeloppen fortsätter gå till ideella organisationer måste vi alltid ligga i framkant och utvecklas. Vi framtidssäkrar vår produkt genom att våga testa allt. Flyger det, så flyger det. Om inte, då testar vi något nytt, förklarar Ebba Kilman.
En dynamisk mix av kompetenser
Men innovation handlar inte bara om att tänka nytt, det handlar också om att göra det tillsammans. På Postkodlotteriet möts specialister från tech, marknad, dataanalys och produktutveckling. Med olika perspektiv men ett gemensamt mål driver de ständigt utvecklingen framåt. Det är just denna dynamiska mix av kompetenser som skapar de bästa förutsättningarna för nytänkande.
– Vi arbetar hårt, och ingenting kommer gratis, men vår kultur bygger på att vi hjälper varandra, delar med oss och alltid bemöter varandra med värme. För mig som ledare handlar det inte om mig, utan om hur jag kan frigöra potentialen i våra talanger. Alla ska känna att de har en plats där de kan vara sig själva, utmanas och utvecklas, säger Ebba Kilman.
Med en gedigen bakgrund inom förändringsledning på företag som Daniel Wellington, Åhléns och Google, har Ebba Kilman lång erfarenhet av att driva transformationer i kommersiella miljöer. På Postkodlotteriet använder hon den kompetensen för att stärka företagets innovationskraft och fortsätta utveckla dess roll som en aktör som gör skillnad, både för kunder och för samhället.
Framtidens lotteri skapas nu
Postkodlotteriet står inför en spännande framtid.
– Vår resa handlar om mer än lotter, vi bygger en innovativ plattform där givande, upplevelser och underhållning möts. Genom data och teknologi kan vi vidareutveckla vår produkt och skapa starkare band mellan våra kunder och de ideella organisationer vi stöttar. Data är en förutsättning, men det är först i människors händer den får verkligt värde, säger Ebba Kilman.
För att skapa långsiktig förändring krävs samarbete på arbetsplatser, inom näringslivet och i samhället i stort.
– Vill du gå fort, gå ensam. Vill du gå långt, gå tillsammans, avslutar Ebba.