1,7 sekunder. Det är i genomsnitt så lång tid er publicerade jobbannons har på sig för att väcka nyfikenhet hos en talang. Att under den tiden skapa en relation till en potentiell medarbetare är i stort sett omöjligt.
– Idag är de flesta talanger dessutom passiva jobbsökare; att skjuta ut jobbannonser till höger och vänster blir ofta onödigt dyrt, då företagen tänker på det akuta behovet just vid annonseringstillfället, säger Lisa Hasselström, kommunikationschef på KSMG.
Använd datan rätt
Idag finns få tillfälligheter, säger hon. I kontakten med konsumenter är företag generellt sett duktiga på att genom sociala media tracka beteenden och anpassa kommunikationen för att påverka våra beslut. Samma princip borde arbetsgivarna också använda i sin kompetensförsörjning.
– Sociala medier är ett effektivt sätt att få till bra rekryteringar. Där kan man som arbetsgivare bygga långsiktiga relationer istället för att ”kasta sig” på dem vid rekryteringstillfällen, säger Lisa Hasselström, som dagligen hjälper kunder med sin rekrytering och Emloyer Branding i sociala medier.
Förbättra kommunikation och relation
Genom att tracka talangernas aktivitet går det att rikta information om vakanta positioner till de som visat intresse för dig som arbetsgivare. Och genom att mäta deras aktivitet vid olika touch points kan man som arbetsgivare hela tiden förbättra sin kommunikation och därmed relation till dem.
– Dessutom: att under en längre tid berätta om visioner, mål och utvecklingsmöjligheter gör att de säkert har rätt uppfattning om dig som arbetsgivare eftersom du har varit transparant och visat hur det är att jobba hos er. Med det sagt så ökar inte bara möjligheten att attrahera dem till företaget; det ökar också sannolikheten att de stannar, avslutar Lisa Hasselström.