Skip to main content
Start » Digital Workplace » Fler kvinnor behövs i teknikbranschen
Digital Workplace

Fler kvinnor behövs i teknikbranschen

När Sofie Lindblom tog klivet in i ingenjörsbranschen saknade hon förebilder, och bestämde sig snabbt för att själv bli en! Foto: Jonas Åman

Ibland vill livet annorlunda, det är Sofie Lindblom ett levande bevis på. Efter att ha rest i två år efter avslutad gymnasieexamen började hon känna av samhällets krav på att strukturera upp sig.

Det minst nördiga hon kunde tänka sig att studera var industriell ekonomi. Men den enda utbildningen hon fick plats på var elektronikdesign, som hon då inte visste vad det var. Det var en uppförsbacke, men hon ville ge det ett försök.

Jag tyckte om att man mixade det kreativa tänkandet med det logiska.

– Av en slump hittade jag medieteknik istället, ett annat civilingenjörsprogram med fokus på design- och produktutveckling på samma campus. Det passade mig mycket bättre. Jag tyckte om att man mixade det kreativa tänkandet med det logiska.

Sofie tror att många kvinnor stöts bort av nördstämpeln som branschen oförtjänt har. Det finns en del förutfattade meningar om vad en ingenjör är och gör.

– Jag saknade förebilder i starten av min karriär. Då tog jag beslutet att själv bli en. Jag vill visa att man kan ha läppstift, bära hatt, hänga på Ibiza och samtidigt gilla programmering, säger hon skrattandes.

Inte ett enkelt val

Beslutet att lämna jobbet som innovationschef på Spotify och starta eget var inte lätt. Men med tanken ”vågar man inte starta nya kapitel får man ingen spännande bok om sitt liv ” i bakhuvudet lämnade Sofie in sin avskedsansökan och gick in som medgrundare och vd på Ideation360.

– Hittills är det här det mest spännande kapitlet i mitt liv. Jag har alltid varit nyfiken på att starta eget. Har jag vad som krävs för att bygga ett framgångsrikt bolag, ett som har allt det där jag har saknat?

Sofie Lindblom. Foto: Jonas Åman
Det finns en del förutfattade meningar om vad en ingenjör är och gör, men de myterna vill Sofie sudda ut. Foto: Jonas Åman

En homogen topp

Att vara kvinna inom it- och ingenjörsbranschen är annorlunda än för män. I intervjuer är det alltför ofta fokus på att Sofie är en ung kvinna istället för vad hennes bolag gör.

– Jag kan bli arg på att det inte handlar om vad mitt bolag kan erbjuda, istället handlar det om de yttre attributen. Enligt Albrights senaste rapport är det fortfarande väldigt homogent på toppen, män öppnar dörrar för män i större utsträckning, kvinnor för båda könen.

Inspirera och visa vilka möjligheter branschen har att erbjuda.

Hur engagerar man då fler kvinnor till it- och ingenjörsbranschen? Det första steget är att sluta säga att kvinnor ska lockas in i teknikbranschen. Snarare ska man inspirera och visa vilka möjligheter branschen har att erbjuda.

– Locka inte med förmåner. Passionen måste vara grunden till motivationen, annars är risken stor att man faller ur direkt. Den lättaste och snabbaste vägen är fler förebilder. Är man inte en del av branschen kan det vara svårt, men när man väl kommer in finns det många förebilder, mentorskapsprogram, inspiration och stöd.

En hög förändringshastighet

Sett ur ett samhälleligt perspektiv står Sverige inför en allvarlig kompetensbrist. Det är i allas intresse att få in fler människor på tekniska utbildningar för att kunna bibehålla den utvecklingstakt vi har. Med alla de system som nu byggs upp behövs det fler systemingenjörer.

– Det är otroligt viktigt att vi snabbar på, men jag känner inte att regeringen, näringslivet eller universiteten har förstått det. Jag tror att frågan är för bred att ingen känner ett tydligt ägarskap.

Om vi ska behålla ryktet som ett innovationsland måste bolagen våga ta mer risk

Tittar man på många traditionella svenska bolag har det inte hänt så mycket på innovationsplanet under en längre tid, vilket är allvarligt. Om Sverige ska behålla ryktet som ett innovationsland måste de traditionella bolagen våga ta mer risk och hitta nya strukturer för att ställa om och möta framtidens krav.

– Jag tror att vi kommer att se en radikal förändring inom de närmsta åren. Om vi ska tro prognoserna kommer många stora bolag som vi tar för givet idag att vara borta eller ersatta inom tio år. Förändringshastigheten är så snabb att de som inte sätter ut strukturer för innovation nu kommer inte att hinna med att ställa om.

Next article