”Kvinnor är inte intresserade av att driva och starta företag”. Det var svaret Ishtar Touailat fick när hon frågade varför det var så få kvinnliga entreprenörer.
Men enligt henne handlar det snarare om attityd och strukturproblem. Supertalangen, innovationsängeln och entreprenören Ishtar Touailat har hunnit med mycket under sitt snart 32-åriga liv. Redan under sin studietid startade hon sitt första företag. Då var hon i stort sett den enda kvinnliga entreprenören på investerarträffarna.
– Jag såg till att vara extremt påläst, jag hade säkert bättre koll än de flesta på de bolag jag träffade. Hela min säljpitch baserades på det företag jag träffade och jag kunde referera till allt jag sa. Men självklart var det svårt att som ung kvinna komma in och tala om för de äldre männen hur de ska bedriva sin verksamhet.
Lita på din magkänsla
På grund av förutsättningar och strukturer är det många kvinnor som känner att de inte kan ta plats, men enligt Ishtar är det bara ett mind-set.
– Kör du ditt egna race och fokuserar på dig själv kan du inte förlora. Det är som att springa ett lopp, tittar du på var de andra är tappar du ditt momentum, det är likadant med ditt psyke och din energi.
Risktagare eller självförtroende? Hårfin gräns
Ishtar har många gånger uppfattats som extremt riskbenägen, men hon ser det snarare som att hon har en stark självtillit.
– Jag lyssnar alltid inåt. Jag kanske inte alltid tar förnuftiga beslut, men jag lyckas ändå med det jag gör för jag följer min magkänsla. Det märks i mitt sätt att prata och i mitt sätt att förhandla.
Kvinnlig förebild
Hur går man från idé till bolag? Hur säljer man in sin produkt? Hur skalar man upp och hur får man kapital? Idag finns det många olika forum som kan hjälpa dig med det, men när Ishtar började sin karriär som entreprenör var det bara att chansa och hoppas på att det går vägen.
– Jag ville hitta ett sätt att lära andra att driva eget företag men också att bli entreprenörer. Bristen på kvinnliga entreprenörer inspirerade mig att grunda en starta-eget kurs. Jag drev den i sju års tid och tränade upp 2000 entreprenörer per år.
För få fullföljer idéerna
Från dag ett hade Ishtar ett rekordantal kvinnliga deltagare och hon är övertygad om att anledningen till det är att hon är kvinna. Visar man upp kvinnliga förebilder attraherar man kvinnor. För varje termin som gick ökade antalet kvinnliga kursdeltagare, siffran pendlade mellan 42 till 64 procent. Men fortfarande var det få kvinnor som fullföljde sina affärsidéer. Samtidigt som Ishtar började undersöka varför det var så fick hon en förfrågan av näringsdepartementet att bygga upp ett innovationskontor på Stockholms Universitet. Även om hon såg uppdraget som döden förstod hon vilka möjligheter det innebar.
– Jag började coacha kvinnorna inom innovationskontorets regi. Snabbt kunde jag se att majoriteten av alla män som gick kursen realiserade sina affärsidéer medan en liten andel kvinnor gjorde det, menar Ishtar.
Ojämlik spelplan
Det är många led i systemet som inte gynnar kvinnor, men även andra grupper i samhället som inte är kapitalstarka eller har ett starkt nätverk. Män är inte bättre på att realisera sin affärsidé, men varför går då 98 procent av all statligt och privat kapital till män?
– Det mest ojämlika området i hela vårt svenska samhälle är bland start-ups och riskkapital. Spelplanen är förlegad och elitistisk. De privata aktörerna drivs ofta av incitament som avkastning, men vad har de statliga aktörerna för ursäkt?
Alla ska ha samma förutsättningar
Din främsta roll som ledare är att se till att alla har samma förutsättningar att lyckas. Ett team med mångfald presterar bättre, är mer innovativa och löser problem med hjälp av nya lösningar. Tittar man på majoriteten av alla organisationer finns kvinnorna inom kommunikation, HR och administration. Det är få kvinnor som sitter med i själva ledet i produkt- och tjänsteutvecklingen. Vad innebär det för vår konkurrens- och innovationskraft som nation eller som bolag?
– Man kan inte vara innovations- och konkurrenskraftig och avkastningen kommer inte att vara bra. Är den det så är det inte långsiktigt. Man kan raljera om politik, ledarskap, jämlikhet och feminism men vad gör man på dagarna? Vad gör man för att stötta kvinnor i verksamheten? Det är något man borde prata om.
En ny era som kräver mer
Ishtar tror att den nya eran med ny teknik kommer göra det svårare för kvinnor att särskilja sig i bruset som uppstår. Därför är det viktigt att vara proaktiv.
– Framtiden tillhör de proaktiva, de som paketerar sin kompetens och som är villiga att lära sig något nytt varje dag. Vill du komma någonvart, framförallt om du vill ha en ledarposition, måste du jobba hårt. Det kommer inte att räcka med att jobba från åtta till fem, du måste hålla dig uppdaterad varje dag i olika forum, engagera dig för att lära dig hela tiden och vara mångfacetterad i ditt lärande. Så fort du testar något nytt kommer du att hitta nya vägar för att göra saker och ting bättre, avslutar Ishtar.