Skip to main content
Start » Molntjänster » NetApp hjälper kunderna att maximera nyttan av molnet
Sponsrad

Den som siktar mot molnet bör välja en bra pilot, åtminstone om tanken är att resan ska bli säker och smidig. Som leverantör av molntjänster krävs ofta en djupgående förståelse för både den gamla IT-världen och molnet. Enligt Microsoftpartnern NetApp utgör man ett slags klister mellan de båda.

NetApp grundades redan 1992 och bär på kompetens och erfarenhet som många gånger har visat sig vara avgörande. För det är inte alltid helt lätt att migrera till molnet, speciellt inte om man sitter på stora mängder data och äldre system.

NetApps Cloud Lead William von Schrowe berättar om en stor kund i fordonsbranschen, vars ledning valde en tämligen aggressiv molnstrategi. Men det visade sig att de stora enterpriseapplikationer man använde sig av hyste enorma mängder data. Det blev inte tidsmässigt försvarbart att flytta all data, och dessutom fanns stora risker i samband med en så gigantisk migrering. Men NetApp såg en tydlig lösning som gjorde att migreringen blev både smidig och säker.

– Vår teknik var den enda som kunde möta deras SLA:er, konstaterar William von Schrowe.

Han berättar att det bland annat fanns äldre applikationer som helt enkelt inte fungerade med Azure rent tekniskt.

– Där kunde vi komplettera med NetApp-teknik som medgav att delar av kundens applikationer kunde leva kvar i deras eget system.

William von Schrowe

Cloud Lead
NetApp

Foto: Privat

Tar fram kundens ”data fabric”

NetApps dataplattform finns på alla platser där kunderna finns, och den kan kopplas till vilket privat eller publikt moln som helst, något som innebär att gränserna mellan den traditionella it-miljön och molnet suddas ut. Och när allt är samlat på en plats öppnar man också för mer effektiv dataanalys, när information blir tillgänglig istället för att ligga inlåst i olika system i en datahall.
– Det vi gör i de här migreringsprojekten är att bygga grunden för kundens data fabric, förklarar Fredrik Nygren som är teknikchef på NetApp.

Fredrik Nygren

Teknikchef
NetApp

Foto: Jana Gustafsson

Han vittnar om att många kunder ibland kan bli förvånade över att det faktiskt ens är möjligt att genomföra en migrering till molnet. NetApp kommer ofta in i ett senare skede i processen, där kunderna har stött på patrull av olika anledningar.

– Migrering av data är ofta ett stort, tidskrävande och riskfyllt steg i en molnflytt. Vi vet hur komplext det här är på grund av det arv vi har. Bara för att man går till molnet betyder inte det att vikten av data försvinner. Det är snarare så att komplexiteten ökar när man kombinerar gammalt med nytt, säger Fredrik Nygren.
Han konstaterar att tid är den mest kritiska faktorn i många migreringsprojekt. Kunderna har ofta helt enkelt inte råd eller möjlighet att låta tjänster ligga nere.

– Det handlar ju om pengar. Med vårt sätt att flytta data och med vårt fokus på kundens data fabric skapar vi en mobilitet som bryter de utmanande mönstren.

Ett konkret exempel

NetApp tittar på datablock istället för filer. Man flyttar enbart förändringarna, vilket innebär att mindre data måste flyttas. Många företag fastnar ofta även i en tidsödande datainventerinssprocess, där man ska titta på vilken data man har, om den är gammal eller om den är känslig. Ska den flyttas överhuvudtaget? Vilka är säkerhetsriskerna?

NetApp har tagit fram verktyg som med hjälp av bland annat statistisk analys och artificiell intelligens kan avgöra vilken data som är känslig, vilket gör processen snabb och ger ett tydligt beslutsunderlag inför en migrering till molnet.

Next article