Forskningen är tydlig – mångfald ger både nöjdare kunder och bättre lönsamhet. Trots det finns det många företag som inte prioriterar frågan. – Det handlar om att inte bara försöka uppnå en kvot, det handlar om att få en bransch där alla perspektiv får plats och kan bidra till hållbarhet och lönsamhet, säger Åsa Johansen, VD för Women in Tech Sweden.
Det finns många exempel på att homogena arbetsgrupper presterar sämre. Röstassistenter skapade av män förstår kvinnliga röster sämre, medicinteknik fungerar bäst på manliga kroppar och manliga krockdockor ger dålig kunskap om hur kvinnokroppen skadas vid en olycka.
– Om kvinnor är med i utvecklingsfasen blir produkten helt enkelt mer representativ, konstaterar Åsa Johansen. Diversifierade team skapar smartare och mer funktionella produkter, som passar en större andel av befolkningen. I ett team där bara män ingår är ju bara halva befolkningen representerad.
Behöver utbilda fler kvinnor
Techbranschen i Sverige behöver rekrytera 18 000 personer om året de närmaste åren och om branschen ska bli mer jämställd bör hälften av dessa vara kvinnor. Tyvärr är kompetenspoolen för liten och därför är det förstås viktigt att locka fler unga tjejer till tekniska utbildningar.
– Ska vi lyckas med det måste vi lyfta fram förebilder, påpekar Åsa Johansen. Synliggör vi de kvinnor som finns i branschen lockar det fler tjejer att välja tekniska utbildningar. Representation är otroligt viktigt – kan jag identifiera mig med någon kan jag också se mig själv i hennes roll.

Foto: Sophie Garcia
Här gör Women in Tech Sweden ett viktigt jobb. Den ideella föreningen startades för 12 år sedan och fungerar som ett nätverk för kvinnor i branschen. De arrangerar varje år en heldagskonferens där 3 000 deltagare träffas, möter förebilder och låter sig inspireras. Dessutom är Women in Tech Sweden en röst i debatten, skriver artiklar, deltar i seminarier och poddar bland annat.
Hoppas locka från andra branscher
Det saknas inte bara kvinnliga programmerare. Branschen behöver också projektledare, systemarkitekter, kommunikationsansvariga, UX-designers, ledare och HR-personal, för att bara nämna några yrken.
För att attrahera kvinnor från andra branscher krävs en arbetskultur som sätter inkludering och jämställdhet i centrum – där alla medarbetare har lika möjligheter att bidra och växa.
En inkluderande arbetsmiljö innebär också att alla får komma till tals lika mycket och att man adresserar det osynliga arbete som ofta utförs av kvinnor, till exempel att ta anteckningar på mötet, var det emotionella stödet till kollegor, planera julfesten och köpa bullar till fikat.
En orsak till att så få kvinnor hittar till techbranschen är att det finns strukturella problem som påverkar själva rekryteringsprocessen, menar Åsa Johansen.
– Om vi alltid rekryterar från samma skolor, samma nätverk och samma golfklubbar får vi också samma resultat. Ställ krav på den som rekryterar – nöj dig inte förrän underlaget är 50/50. Det handlar om att göra mångfald till en del av sin kärnstrategi, förklarar Åsa Johansen.
Mångfald är lönsamt
På många håll i världen blåser vindarna åt motsatt håll. Exempelvis skrotas just nu många så kallade mångfaldsinitiativ i USA.
Lyckligtvis går utvecklingen åt rätt håll i Norden, menar Åsa Johansen. De bolag som gått med som partners till Women in Tech Sweden 2025 har skrivit under på att aktivt arbeta för mångfald, inkludering och jämställdhet.
Som ett exempel berättar hon om den årliga undersökning de gör med sina medlemmar. För tre år sedan funderade 40 procent på att byta bransch. I den senaste mätningen hade den siffran sjunkit till 20 procent.
– Det visar att branschen förbättrar sig. Vi går mot en bransch där jämställdhet inte är en utmaning utan en självklarhet. En inkluderande bransch är också en hållbar bransch där kvinnor tar lika stor del i arbetet med att forma framtidens teknologi som män. Där är vi inte ännu – men vi är på väg.
OM WOMEN IN TECH
– Women in Tech Sweden är en ideell förening som startades 2014 med ambitionen att locka fler kvinnor till tech-branschen.
– Sedan starten har föreningen vuxit organiskt och har idag över 28 000 medlemmar.
– Initiativet kommer från näringslivet och föreningen har idag 50 partners.
– Women in Tech Sweden har tre uppgifter: att fungera som nätverk för kvinnor i tech-branschen, tillhandahålla förebilder och ge inspiration.