Trots en förändrad syn på försvarsindustrin så vet fortfarande inte många hur viktigt Saab är för det svenska försvaret.
Saab är för majoriteten av svenskarna ett varumärke primärt förknippat med bilar. Många känner även till att företaget tillverkar flygplan. Men att Saab är ett av de företag som arbetar tätast med det svenska försvaret är inte lika allmänt känt. Att koncernen tillverkar allt ifrån stridsfartyg till ledningssystem och robotar – och även sysslar med cybersäkerhet – kommer sannolikt också som en överraskning för de flesta.
– Kännedomen har varit låg när det handlar om hur vi bidrar till försvaret. Det har saknats en tydlig bild av vad vi är för bolag och vad vi sysslar med, konstaterar Viktor Wallström, som är kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Saab.
Han nämner u-båtar som ett exempel på vad koncernen gör, och som många inte känner till.
– Undersökningar visar att färre än två procent av svenskarna känner till att vi tillverkar ubåtar.
Men Viktor Wallström har anledning att vara nöjd med hur synen på Saab har börjat förändras. Det handlar dels om att omvärldsläget medfört att många nu ser försvarsindustrin i ett annat ljus, men även om att Saab nu rankar mycket högt som drömarbetsplats för svenska ingenjörer.
När tidningen Ny Teknik nyligen genomförde en undersökning bland landets ingenjörer så hamnade Saab på andraplats på listan över drömarbetsplatser. Och utöver Saab så hade fem andra aktörer med koppling till säkerhet och försvar också letat sig in på topp tio.
Stort rekryteringsbehov
Rekryteringstakten är just nu mycket hög. Förra året ökade Saab med 2 500 personer, och siffran ser ut att landa på ungefär lika många i år. Det gör företaget till Sveriges just nu största arbetsgivare för ingenjörer.
– Vi ser även ett liknande behov under kommande år, och då är det så klart väldigt positivt att vi är så högt rankade, säger Viktor Wallström.
Saab har jobbat tätt med den svenska försvarsmakten sedan 1937, och målet har hela tiden varit klart och tydligt: De som jobbar med att försvara landet ska ha den bästa utrustning som finns, och den ska vara anpassad för en svensk kontext.
– JAS 39 Gripen är ett exempel på det. Det är ett stridsflygplan som är anpassat för att bekämpa en rysk fiende, och det är också ett flygplan som är enkelt och smidigt att både serva och hantera. Det ska gå att landa på svenska landsvägar och använda flyttbara flygbaser, och det ska gå att tanka på bara tio minuter. En motor går att byta ut även i fält, och på mycket kort tid jämfört med andra stridsflygplan, säger Viktor Wallström.
Hållbarhet och försörjningstrygghet hör ihop
Men produkterna är även eftertraktade globalt, och Saabs intensiva satsning på hållbarhet visar sig också vara positivt för flera kunder. Strategin har nämligen alltid varit att använda hållbarheten som en komponent i motståndskraften och försörjningstryggheten.
Gripen E är ett exempel på det. Flygplanet har designats för att kunna flyga på 100 procent förnyelsebart bränsle, sådant som går att ta fram av organiska produkter. Det ger ett minskat beroende och en ökad försörjningstrygghet.
När det gäller sjöfart så jobbar Saab exempelvis även med nya material som kan minska vikten på fartyg, vilket gör dem mer miljövänliga samtidigt som de får förbättrad räckvidd.
– Många länder har satt klimatmål. Och i den här fasen av upprustning som vi dessvärre befinner oss i, så vill vi förstås att det ska ske på ett hållbart sätt och samtidigt bygga upp en god försvarsförmåga. Vi ser hållbarhet som en konkurrensfördel, säger Viktor Wallström.