Att förutspå framtiden har nog aldrig varit svårare än i dag. Världen förändras snabbt och de senaste åren, med pandemi och krig i Europa, har visat hur oförutsägbar samhällsutvecklingen är.
Trots det vågar vi lova att hållbarhet är och kommer att vara en existentiell ekonomisk utmaning att lösa för att vara konkurrenskraftig i framtiden. Den som lyckas med sin omställning kan räkna med flera ekonomiska och finansiella möjligheter.
1. Finansierad hållbarhetsutveckling genom medfinansiering och sälja överskottsrätter
En investering som syftar till att öka hållbarhetsprestandan kan ofta medfinansieras genom EU och nationella omställningsfonder. Sektorer som omfattas av handeln med utsläppsrätter kan dessutom undvika betydande kostnader samt sälja överskottsrätter och generera ekonomiska vinster.
2. Lägre kapitalkostnad och bättre villkor på lån
Hållbara företag som integrerar miljömässiga och sociala faktorer i sin verksamhet sänker risknivån och kan därför ofta dra nytta av lägre kapitalkostnader och mer fördelaktiga lånevillkor.
3. Attrahera och behålla eftersökta talanger
Människor är alltmer medvetna om hållbarhetsfrågor och söker arbetsgivare som delar deras värderingar. Hållbara företag har en konkurrensfördel när det gäller att locka och behålla kompetenta medarbetare.
4. Konkurrensfördel, ökad efterfrågan och högre prispremie på hållbarhet
Hållbara företag kan differentiera sig från sina konkurrenter genom att presentera produkter och tjänster med bättre hållbarhetsprestanda. Efterfrågan på hållbara varor och tjänster ökar påtagligt. Marknaden är beredd att betala mer för produkter och tjänster från företag som agerar ansvarsfullt gentemot samhället och miljön. Dessutom kan de dra nytta av regleringar och upphandlingskrav som gynnar hållbara alternativ.
5. Cirkulär design och hållbara affärsmodeller
För att säkra framtida tillväxt och lönsamhet, skapa nya möjliga intäktskällor och vara affärsrelevant behöver företagen integrera cirkulär och hållbar design i sin innovation och produktutveckling. Cirkulär och hållbar design handlar om att skapa produkter, tjänster och system som främjar återanvändning, återvinning och resurseffektivitet. De som lyckas kan skilja sig från konkurrenterna och locka kunder som värderar hållbarhet.
Allt fler företag inser vikten av att omfamna hållbarhetsarbetet och driva det genom hela organisationen. De som i stället väljer att fortsätta som vanligt och stoppa huvudet i sanden, kommer att se sina produkter minska i attraktivitet och sin produktion öka i kostnad. Att ställa om i dag är bra – både för planet och plånbok.