De mobila och digitala arbetssätten är här för att stanna, vilket ökar kraven på de verktyg företag använder. Här kommer ett CRM-verktyg bli avgörande ur fler perspektiv. Att hjälpa medarbetare att planera och prioritera sin vardag och för att kunna leverera bästa möjliga kundupplevelse utifrån vad kunden förväntar sig.
Catharina Flink
VD, SuperOffice
Foto: SuperOffice
− CRM-system har alltid varit en avgörande komponent för att företag ska kunna bygga långsiktiga och lönsamma kundrelationer. När medarbetare är utspridda istället för att vara samlade på kontoret är behovet av gemensamma verktyg och ett plattformsoberoende systemstöd mer relevant än någonsin, säger Catharina Flink, vd på SuperOffice i Sverige.
Våra digitala fotavtryck växer i det oändliga och det uppstår en ovärderlig mängd data om kundens kundresa, den totala upplevelsen som en kund har med ett företag oavsett kanaler, avdelningar och kontaktpunkter. Att samla alla dessa interaktioner för att få en 360 graders vy av kunden hjälper dig inte bara att se vad kunden har gjort, utan även att räkna ut vad kunden kan tänkas göra härnäst.
Genom att logga alla kunddata på ett och samma ställe kan du använda dessa för att göra bättre prognoser och pålitligare predikativa analyser. En 360 graders vy över kunden är även en förutsättning för att kunna hjälpa kunden professionellt och snabbt oavsett var medarbetaren befinner sig.
− Nyckeln till att lyckas med att ta hand om sina kunder på ett för kunden önskat sätt är också att kunden ska kunna växla mellan olika kanaler och fortfarande få samma goda service.
En kraftfull CRM-plattform kan hjälpa dig att få full kontroll över alla kundinteraktioner och med rätt AI-verkyg integrerade i CRM:et får medarbetarna hjälp med att prioritera vad som ska hanteras av en person eller en människa, säger Catharina Flink.